Kuten kaikilla aloilla, myös palkkahallinnossa eletään tällä hetkellä haastavia aikoja. Koronan aiheuttama poikkeuksellinen tilanne on tuonut esiin monia erityisiä kysymyksiä yritysten sisällä, myös palkanlaskentaan liittyen.

Puolen päivän koulutuksessa käsitellään erityistilanteiden, kuten lomautusten ja vaihtelevien työaikojen sekä päällekkäisten poissaolojen vaikutusta palkkahallintoon.

Paneudumme mm. seuraaviin aiheisiin:

Lomautustilanteita tarkastellaan palkanlaskennan, verotuksen ja sosiaalivakuutusmaksujen osalta. Lomautuksen tarkoituksena on työnteon ja palkanmaksun väliaikainen keskeyttäminen, ja se voidaan toteuttaa keskeyttämällä työnteko kokonaan tai lyhentämällä työaikaa. Lomautettu työntekijä saa irtisanoa työsopimuksensa päättymään ilman irtisanomisaikaa.

Missä tilanteissa lomautetulle on maksettava irtisanomisajan palkka ja kuinka sen suuruus lasketaan? Entä miten luontoisedut vaikuttavat palkanlaskentaan, jos ne ovat käytössä lomautusaikana?

Vaihtelevan työajan sopimuksia kutsutaan nollatuntisopimuksiksi ja työntekijöitä kutsuttaessa työhön tuleviksi tai keikkatyöntekijöiksi. Vaihtelevan työajan sopimusten käytölle pitää olla laissa säädetyt edellytykset. Laissa säädetään mm. missä tilanteissa vaihtelevan työaikaehdon käyttö on kiellettyä. Vaihtelevaa työaikaa noudattava työntekijä voi myös kieltäytyä työvuoroluettelon jälkeen tarjotusta työvuorosta. Työntekijälle on maksettava sairausajan palkka ja irtisanomisajan palkka tekemättä jääneiltä työtunneilta. Työtuntien selvittämisestä on säädetty työsopimuslaissa.

Työstä poissaolo voi johtua samanaikaisesti useammasta eri syystä. Työntekijä voi olla samaan aikaan esimerkiksi sairaana ja lomautettuna. Mistä syystä työntekijän poissaolon katsotaan johtuvan? Miten ensisijainen poissaolosyy vaikuttaa palkanmaksuun ja lomaetuuksiin? Oikeuskäytännössä on sovellettu ns. aikaprioriteettiperiaatetta, mutta mitä poikkeuksia siihen on?

Kouluttajana toimii palkkahallinnon erityisasiantuntija sekä kokenut luennoitsija Antti Kondelin.

Tilaisuuden ohjelma ja tarkempi aikataulu tästä.

 

Lähetä mieltäsi askarruttavat kysymyksesi luennoitsijalle jo etukäteen. Näin varmistat, että saat vastaukset juuri sinua kiinnostaviin kysymyksiin.

Onko sinulla kysymyksiä, joihin kaipaat vastausta ja kuulisit mielelläsi perusteluja? Kun ilmoittaudut koulutukseen, voit esittää kysymyksesi luennoitsijalle joko paikan päällä suullisesti, webinaarin kautta chat-toiminnolla, tai lähettämällä kysymyksesi luennoitsijalle etukäteen. Kysymyksesi esitetään anonyymina, jolloin nimeä tai yritystä ei mainita.
Voit lähettää kysymyksesi etukäteen to 29.10. mennessä tästä.

Osallistuminen webinaarin kautta helppoa ja vaivatonta!

Webinaarissa näet ja kuulet ruudultasi luennoitsijan sekä esitettävän kuvamateriaalin. Webinaari toteutetaan GoToWebinar -palvelun avulla, etkä tarvitse muuta kuin internetyhteyden (suosittelemme selaimeksi Chromea, Edgeä tai Firefoxia) sekä sähköpostin. Mikrofonisi on vaimennettu koulutuksen ajaksi meidän toimestamme, mutta voit esittää kysymyksiä vaivattomasti live-chatin kautta. Paikan päällä on erikseen aina henkilö, joka vastaa webinaarista ja sen kautta tapahtuvasta viestinnästä.

Lähetämme 2-3 päivää ennen tilaisuutta sähköpostitse ohjeet sekä henkilökohtaisen osallistumislinkkisi, jonka kautta pääset kirjautumaan webinaariin vaivattomasti ja nopeasti.

Lisätietoja ja vinkkejä webinaarista löydät tästä.

Eikö webinaarin ajankohta sovi sinulle?

Kannattaa silti ilmoittautua mukaan, sillä lähetämme sähköisen koulutusmateriaalin lisäksi webinaaritallenteen kaikille webinaariin ilmoittautuneille, jolloin voit katsoa tallenteen missä vain, ja juuri silloin, kun se sinulle parhaiten sopii!

Säästy matkustamisen vaivalta ja tule mukaan webinaariin mistä päin maailmaa tahansa!