Työelämän asiakirjat
Haluatko oppia laatimaan työelämän asiakirjoja, jotka ovat juridisesti päteviä, selkeitä ja ymmärrettäviä? Haluatko varmistaa, että asiakirjasi tukevat työnantajan ja työntekijän välistä luottamusta ja yhteistyötä? Haluatko välttää yleisiä virheitä ja sudenkuoppia työelämän asiakirjoissa? Jos vastasit kyllä, tämä koulutus on sinulle!
07.11.2024
09:00 – 12:00
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
Koulutus on tarkoitettu: työnantajille, esihenkilöille ja HR-ammattilaisille!
Työelämän asiakirjat ovat tärkeä osa työsuhteen solmimista, ylläpitoa ja päättämistä.
Koulutuksessa syvennytään työelämän asiakirjojen (työsopimus, varoitus, päättämisilmoitus, työsuhteen päättämissopimus, työtodistus) perusasioihin, sisältöön ja merkitykseen. Koulutuksen tavoitteena on antaa käytännön vinkkejä erilaisten työelämän asiakirjojen laatimiseen. Lisäksi koulutuksessa käydään koontina läpi erilaiset työturvallisuusasiakirjat.
Sisältö ja teemat:
- Johdantona työnantajan ja työntekijän keskeiset oikeudet ja velvollisuudet työelämän asiakirjojen näkökulmasta
- Mikä on työsopimuksen merkitys?
- Miksi varoitus on hyvä antaa kirjallisesti?
- Millaisilla erilaisilla tavoilla lainsäädäntö vaikuttaa työelämän asiakirjoihin ja niiden muotoon?
- Työelämän asiakirjat ja niiden tarkempi sisältö
- Työsopimus ja selvitys työsuhteen keskeisistä ehdoista
- Varoitus
- Päättämisilmoitus
- Työsuhteen päättämissopimus
- Työtodistus
- Koonti työturvallisuusasiakirjoista
- Mistä löytyy lähteitä ja mitä kaikkea tulisi huomioida?
📝 Koulutuksen aikataulu tästä
Koulutus on suunnattu työnantajille, esihenkilöille ja HR-ammattilaisille, jotka haluavat varmistaa työelämän asiakirjojen lainmukaisuuden ja vahvistaa osaamistaan niiden hallinnassa!
Luennoitsijana toimii työoikeuden erityisosaaja, johtava juristi Anna Hakola Hyvinvointiala HALI ry:stä ja Akses Oy:stä. Kouluttajana Anna on erityisen käytännönläheinen. Hän uskoo, että todelliset tulokset saavutetaan yhdistämällä teoreettinen osaaminen konkreettisiin toimenpiteisiin.
🖊 Lähetä asiantuntijalle mieltä askarruttava kysymyksesi jo ennakkoon ilmoittautumislomakkeella. Voit palata ilmoittautumislomakkeelle vahvistusviestissä saamasi muokkauslinkin kautta vielä jälkikäteenkin, ja täydentää/lisätä kysymyksiä.
🎥 Hybridi-tilaisuus
Tilaisuus järjestetään hybridinä, jolloin voit osallistua koulutukseen joko paikan päällä tai webinaarin kautta.
Webinaari toteutetaan GoToWebinarilla. Webinaarissa näet ja kuulet ruudultasi luennoitsijan sekä paikan päällä esitettävän kuvamateriaalin. Kamerakuva sekä mikrofonisi on pois päältä koulutuksen ajan, mutta voit esittää kysymyksiä live-chatin kautta. Webinaarin moderaattori vastaa webinaarista ja sen kautta tapahtuvasta viestinnästä. Lisätietoja ja vinkkejä webinaarista löydät tästä.
Tule mukaan! -Webinaariin voit osallistua kätevästi mistä tahansa!
-Asiantuntijat apunasi-
Osta koulutuksen tallenne!
Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan vastaavanlaiseen koulutukseen, ole meihin yhteydessä tai katso, löydätkö sopivan kurssin alempana näkyvästä kurssikalenterista.
Ota yhteyttäKouluttajat
Tutustu myös näihin koulutuksiin
Koulutuskalenteri
Ajankohta
Koulutus
syyskuu 2025
25.09.2025
09:00 – 11:00
Käytännön näkökulmia sairauspoissaoloista -webinaari
Koulutuksen tarkoituksena on antaa kuulijalle selkeä yleiskuva, miten sairauspoissaolotilanteissa tulisi toimia. Samalla koulutuksessa vastataan yleisimpiin kysymyksiin, joita sairauspoissaolot voivat tuoda mukanaan.
Webinaari
30.09.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Tavarakauppa EU:ssa ja alv
Koulutus tarjoaa käytännönläheisen katsauksen EU-tavarakaupan ALV:n keskeisiin periaatteisiin, kuten yhteisökauppaan, kolmikantakauppaan ja ketjumyynteihin. Lisäksi käsitellään laskumerkintöjä, raportointia ja ajankohtaisia muutoksia.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
lokakuu 2025
10.10.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Palvelukauppa ja alv
Koulutuksessa käsitellään palvelukaupan arvonlisäverotusta ja myyntimaasääntöjä EU:n sisällä ja ulkopuolella sekä ajankohtaisia raportointimuutoksia.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
21.10.2025
09:00 – 12:00
Luontois- ja henkilökuntaetujen erityiskysymyksiä sekä Edustusmenot ja virkistystilaisuudet arvonlisäverotuksessa
Koulutuksessa pureudutaan monien taloushallinnon ammattilaisten kohtaamiin arkipäivän haasteisiin, sekä palkkahallinnon työssä vastaan tuleviin mutkikkaampiin luontois- ja henkilökuntaetujen verotukseen liittyviin tilanteisiin.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
28.10.2025
09:00 – 12:00
Työntekijän päihteiden käyttö – Työnantajan keinot puuttua
Työntekijän päihdeongelma on haaste – mutta työnantajalla on keinoja puuttua!
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
31.10.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Kauppa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa
Koulutuksessa käsitellään tavarakauppaa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa ja verotukseen liittyviä keskeisiä vaatimuksia. Aiheina mm. vientimyynnin verottomuus, maahantuonnin verotus ja ALV-ilmoittaminen.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
marraskuu 2025
04.11.2025
09:00 – 12:15
Työpaikan poissaolot: Sairauspoissaolot, perhevapaat ja muut poissaolot
Työpaikkojen poissaolojen hallinta on merkittävä osa esihenkilöiden ja HR-ammattilaisten tehtäväkenttää.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
20.11.2025
09:00 – 12:00
Työelämän tietosuoja – työntekijän henkilötietojen käsittely rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen
Koulutuksessa käydään käytännönläheisesti läpi tietosuojalainsäädännön vaatimuksia työntekijöiden henkilötietoja käsiteltäessä.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
Kaikkiin ilmoitettuihin hintoihin lisätään alv 25,5 %. Risteilyt alv 0 %.