Osa-aikatyö palkkahallinnossa
Kattava katsaus erilaisiin osa-aikatyön tilanteisiin ja niiden vaikutuksiin palkanlaskentaan ja sopimuksiin liittyen.
Koulutus on tarkoitettu: kaikille, joiden työnkuvaan kuuluu palkkahallinto/palkanlaskenta
Osa-aikatyötä ja vaihtelevaa työaikaa käytetään muun muassa asiakastarpeisiin vastaamisessa, ruuhkahuippujen tasaamisessa ja äkillisissä sijaisuustarpeissa. Työntekijällä osa-aikaisen työn tekemisen syynä voi olla opiskelu, eläkkeelle siirtyminen, lasten hoidon järjestelyt tai sosiaaliset- tai terveydelliset syyt.
Työsuhde voidaan sopia osa-aikaiseksi, jonka yksi järjestelymuoto on vaihteleva työaika. Työsuhteen kestäessä työntekijän kanssa voidaan sopia siirtymisestä kokoaikatyöstä osa-aikatyöhön kokonaan tai sovituksi määräajaksi. Eräissä tapauksissa työntekijällä on lain mukaan myös oikeus siirtyä osa-aikatyöhön työsuhteen kestäessä.
Osa-aikatyöstä ja vaihtelevasta työajasta aiheutuu usein ongelmatilanteita palkanlaskennassa, koska lakipykälät ja työehtosopimusten määräykset eivät anna selkeää vastausta käytännön kysymyksiin.
Tässä koulutuksessa käsittelemme muun muassa seuraavia osa-aikatyöhön liittyviä kysymyksiä ja käytännön tilanteita:
- Miten osa-aikatyöstä voidaan sopia?
- Miten osa-aikatyön palkka- ja työehdot määräytyvät?
- Miten osa-aikatyö vaikuttaa palkanlaskentaan?
- Miten osa-aikatyössä kertyy vuosilomaa, miten lomapalkka lasketaan ja miten loma sijoitetaan?
- Miten sovitaan luontoiseduista osa-aikatyöhön siirryttäessä?
- Miten lisä- ja ylityö määräytyvät osa-aikatyössä? Onko työntekijällä oikeus työajan tasoittumisvapaisiin ja arkipyhäkorvaukseen?
- Mitä tarkoittaa vaihtelevan työaika ja milloin sitä voi käyttää?
- Miten tehdään vaihtelevan työajan työvuorosuunnittelu?
- Miten korvataan työvuoron peruuntuminen, sairausajan ja irtisanomisajan palkka vaihtelevassa työajassa?
Päivän ohjelma tästä.
💎 Kouluttajana toimii johtava asiantuntija Jaana Neuvonen, Kemianteollisuus ry.
🖊 Lähetä asiantuntijalle mieltä askarruttava kysymyksesi jo ennakkoon ilmoittautumislomakkeella. Käsittelemme kaikki ennakkoon lähetetyt kysymykset webinaarin aikana. Mikäli kysymys tulee mieleesi vasta rekisteröitymisesi jälkeen, ei hätää – voit palata ilmoittautumislomakkeelle vahvistusviestissä saamasi muokkauslinkin kautta vielä jälkikäteenkin, ja täydentää/lisätä kysymyksiä.
🎥 Tilaisuus järjestetään hybridinä – voit osallistua paikan päällä tai webinaarin kautta.
Tilaisuuden webinaariosuus toteutetaan GoToWebinarilla. Webinaarissa näet ja kuulet ruudultasi luennoitsijan sekä paikan päällä esitettävän kuvamateriaalin. Kamerakuva sekä mikrofonisi on pois päältä koulutuksen ajan, mutta voit esittää kysymyksiä live-chatin kautta. Paikan päällä on erikseen webinaarista ja live-chatista vastaava henkilö. Lisätietoja ja vinkkejä webinaarista löydät tästä.
Tule mukaan!
-Asiantuntijat apunasi-
#koulutus #ektietokurssit #hybridi #palkanlaskenta #taloushallinto #osaaikatyö #työaika #vuosiloma
Osta koulutuksen tallenne!
Mikäli olet kiinnostunut osallistumaan vastaavanlaiseen koulutukseen, ole meihin yhteydessä tai katso, löydätkö sopivan kurssin alempana näkyvästä kurssikalenterista.
Ota yhteyttäKouluttajat
Tutustu myös näihin koulutuksiin
Koulutuskalenteri
Ajankohta
Koulutus
syyskuu 2025
25.09.2025
09:00 – 11:00
Käytännön näkökulmia sairauspoissaoloista -webinaari
Koulutuksen tarkoituksena on antaa kuulijalle selkeä yleiskuva, miten sairauspoissaolotilanteissa tulisi toimia. Samalla koulutuksessa vastataan yleisimpiin kysymyksiin, joita sairauspoissaolot voivat tuoda mukanaan.
Webinaari
30.09.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Tavarakauppa EU:ssa ja alv
Koulutus tarjoaa käytännönläheisen katsauksen EU-tavarakaupan ALV:n keskeisiin periaatteisiin, kuten yhteisökauppaan, kolmikantakauppaan ja ketjumyynteihin. Lisäksi käsitellään laskumerkintöjä, raportointia ja ajankohtaisia muutoksia.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
lokakuu 2025
10.10.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Palvelukauppa ja alv
Koulutuksessa käsitellään palvelukaupan arvonlisäverotusta ja myyntimaasääntöjä EU:n sisällä ja ulkopuolella sekä ajankohtaisia raportointimuutoksia.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
21.10.2025
09:00 – 12:00
Luontois- ja henkilökuntaetujen erityiskysymyksiä sekä Edustusmenot ja virkistystilaisuudet arvonlisäverotuksessa
Koulutuksessa pureudutaan monien taloushallinnon ammattilaisten kohtaamiin arkipäivän haasteisiin, sekä palkkahallinnon työssä vastaan tuleviin mutkikkaampiin luontois- ja henkilökuntaetujen verotukseen liittyviin tilanteisiin.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
28.10.2025
09:00 – 12:00
Työntekijän päihteiden käyttö – Työnantajan keinot puuttua
Työntekijän päihdeongelma on haaste – mutta työnantajalla on keinoja puuttua!
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
31.10.2025
09:00 – 12:00
Kansainvälisen kaupan arvonlisäverotus – Kauppa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa
Koulutuksessa käsitellään tavarakauppaa EU:n ulkopuolisten maiden kanssa ja verotukseen liittyviä keskeisiä vaatimuksia. Aiheina mm. vientimyynnin verottomuus, maahantuonnin verotus ja ALV-ilmoittaminen.
Helsinki & webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
marraskuu 2025
04.11.2025
09:00 – 12:15
Työpaikan poissaolot: Sairauspoissaolot, perhevapaat ja muut poissaolot
Työpaikkojen poissaolojen hallinta on merkittävä osa esihenkilöiden ja HR-ammattilaisten tehtäväkenttää.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
20.11.2025
09:00 – 12:00
Työelämän tietosuoja – työntekijän henkilötietojen käsittely rekrytoinnista työsuhteen päättymiseen
Koulutuksessa käydään käytännönläheisesti läpi tietosuojalainsäädännön vaatimuksia työntekijöiden henkilötietoja käsiteltäessä.
Helsinki & Webinaari
Elinkeinoelämän keskusliitto (EK), Neuvottelukeskus, Eteläranta 10
Kaikkiin ilmoitettuihin hintoihin lisätään alv 25,5 %. Risteilyt alv 0 %.